Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
[[afbeelding:binnenschip_paard_en_wagen.jpg|thumb|450px|right|20 februari 1926: het lossen van stenen van een binnenschip op paard en wagen.]]Een belangrijk element in de concurrentie tussen spoor- en wegverkeer was de ontwikkeling van de infrastructuur. De nieuwe wegvervoermiddelen konden inmiddels gebruik maken van een steeds beter wegennet. In 1927 kwam het eerste [[De auto in het interbellum (1918-1940): Planning van Wegen|'''Rijkswegenplan''']] gereed, dat voorzag in een uitbreiding van het rijkswegennet naar 2800 km in 25 jaar. Bovendien zouden ook andere provinciale en gemeentelijke wegen worden uitgebreid, terwijl er twaalf bruggen over de grote rivieren werden gepland om doorgaand verkeer te realiseren. In het volgende plan, uit 1932, werd de doelstelling verhoogd naar 3295 km. In het daaropvolgende plan van 1938 werden ten slotte weer enkele wegen geschrapt, maar wel werd voor het eerst gerept over wegen die alleen toegankelijk zouden zijn en speciaal zouden worden ingericht voor het snelverkeer, de zogenaamde autosnelwegen.[[Noten H2#2-50|<sup>[50]</sup>]]
+
[[afbeelding:binnenschip_paard_en_wagen.jpg|thumb|450px|right|20 februari 1926: het lossen van stenen van een binnenschip op paard en wagen.]]Een belangrijk element in de [[De concurrentie in het goederenvervoer tussen de twee wereldoorlogen|'''concurrentie tussen spoor- en wegverkeer''']] was de ontwikkeling van de infrastructuur. De nieuwe wegvervoermiddelen konden inmiddels gebruik maken van een steeds beter wegennet. In 1927 kwam het eerste [[De auto in het interbellum (1918-1940): Planning van Wegen|'''Rijkswegenplan''']] gereed, dat voorzag in een uitbreiding van het rijkswegennet naar 2800 km in 25 jaar. Bovendien zouden ook andere provinciale en gemeentelijke wegen worden uitgebreid, terwijl er twaalf bruggen over de grote rivieren werden gepland om doorgaand verkeer te realiseren. In het volgende plan, uit 1932, werd de doelstelling verhoogd naar 3295 km. In het daaropvolgende plan van 1938 werden ten slotte weer enkele wegen geschrapt, maar wel werd voor het eerst gerept over wegen die alleen toegankelijk zouden zijn en speciaal zouden worden ingericht voor het snelverkeer, de zogenaamde autosnelwegen.[[Noten H2#2-50|<sup>[50]</sup>]]
  
  

Versie op 17 jul 2006 17:11