Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
In de zomer van 1898 werden de inwoners van Nederland voorbereid op een invasie. In een [[Begrippenlijst#Missive|missive]] kondigde minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid Cornelis Lely aan dat de Automobile-Club de France (ACF) van 8 tot 13 juli[[Afbeelding:Rally_Parijs_Amsterdam_001.jpg|250px|thumb|right|De autorally Parijs-Amsterdam-Parijs in 1898]] een wegwedstrijd van Parijs naar Amsterdam en terug op touw had gezet. Lely gaf ‘het publiek ... in het belang van het veilig verkeer in overweging ... zich tijdens den wedstrijd niet zonder noodzaak op het verharde gedeelte van den weg te begeven (en) daarbij acht te slaan op de aanwijzingen, welke te dien opzichte door de van wege de Automobile-Club de France langs den weg geplaatste waarschuwers zullen worden gegeven’ [[Noten H3#3-1|<sup>[1]</sup>]].
+
[[Afbeelding:Rally_Parijs_Amsterdam_001.jpg|250px|thumb|right|De autorally Parijs-Amsterdam-Parijs in 1898]]In de zomer van 1898 werden de inwoners van Nederland voorbereid op een invasie. In een [[Begrippenlijst#Missive|missive]] kondigde minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid Cornelis Lely aan dat de Automobile-Club de France (ACF) van 8 tot 13 juli een wegwedstrijd van Parijs naar Amsterdam en terug op touw had gezet. Lely gaf ‘het publiek ... in het belang van het veilig verkeer in overweging ... zich tijdens den wedstrijd niet zonder noodzaak op het verharde gedeelte van den weg te begeven (en) daarbij acht te slaan op de aanwijzingen, welke te dien opzichte door de van wege de Automobile-Club de France langs den weg geplaatste waarschuwers zullen worden gegeven’ [[Noten H3#3-1|<sup>[1]</sup>]].
  
  

Versie op 25 jul 2006 17:55